Overheid verduidelijkt wetgeving rijbewijs tractoren | Groen Groeien

Groen groeien is de vereniging voor Vlaamse tuinaannemers.
Ze verdedigt hun belangen, verenigt haar leden en zorgt voor commerciële en praktische voordelen. Word nu lid

Lid worden Ledenaanbod Login

Vragen of meer info nodig? Contacteer ons

Overheid verduidelijkt wetgeving rijbewijs tractoren

traktor.JPG

Zolang tractoren voldoen aan de definitie van traag vervoer hebben bestuurders geboren voor 1 oktober 1982 geen rijbewijs nodig, ook al wordt de tractor ingezet voor niet-landbouwgebruik. Dat antwoordde staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op een parlementaire vraag van Kamerlid Valérie Warzée-Caverenne. In het verleden gebeurde het dat bestuurders in dat kader werden geverbaliseerd voor het niet hebben van een C(+E)-rijbewijs.

Voor de tractorbestuurders die na 1 oktober 1982 zijn geboren, was de wetgeving al duidelijk. Wanneer zij een tractor besturen die voor landbouwdoeleinden gebruikt wordt, moeten ze een G-rijbewijs bezitten. Wordt de tractor gebruikt voor grondverzet of ander niet-landbouwkundig transport, dan moeten ze in het bezit zijn van een C-rijbewijs, of een C+E-rijbewijs wanneer de tractor een aanhangwagen trekt.

Wie voor 1 oktober 1982 is geboren, moet geen rijbewijs hebben voor het besturen van een tractor voor landbouwkundig gebruik. Of die bestuurders een rijbewijs nodig hadden wanneer die tractoren werden ingezet voor niet-landbouwdoeleinden, daar bestond tot voor kort nog onduidelijkheid over. Fedagrim, de Belgische federatie van machineconstructeurs, importeurs en verdelers, heeft weet van bestuurders geboren voor 1 oktober 1982 die werden beboet omdat ze niet in het bezit waren van een C(+E)-rijbewijs.

Staatssecretaris Wathelet heeft die onduidelijkheid nu de wereld uit geholpen. Wie voor 1 oktober 1982 is geboren, heeft geen rijbewijs nodig om een tractor te besturen voor niet-landbouwkundig gebruik, zolang die tractor voldoet aan de definitie traag vervoer. “De wet stelt dat onder traag vervoer wordt verstaan elk motorvoertuig dat, wegens zijn constructie en oorsprong, een nominale maximumsnelheid van ten hoogste 40 km per uur kan bereiken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer”, aldus Wathelet.

In principe zijn tractoren die sneller dan 40 kilometer per uur kunnen rijden niet toegelaten op de Belgische wegen.

Bron: VILT