Tuinaanlegsector nog steeds in de lift bij de consument | Groen Groeien

Groen groeien is de vereniging voor Vlaamse tuinaannemers.
Ze verdedigt hun belangen, verenigt haar leden en zorgt voor commerciële en praktische voordelen. Word nu lid

Lid worden Ledenaanbod Login

Vragen of meer info nodig? Contacteer ons

Tuinaanlegsector nog steeds in de lift bij de consument

Uit de GfK-gegevens van 2013 blijkt dat andermaal de tuinaanlegsector in de lift zit bij de consument. De VLAM-consumentencampagne ‘Een tuin is keihard genieten’ heeft een rol gespeeld in deze positieve evolutie.

vlam-1.jpg

Cijfers tuinaanleg blijven positief evolueren

‘GfK PanelServices’ volgt in opdracht van VLAM het consumptiegedrag van 5.000 Belgische individuen. Dit panel is representatief voor de Belgische bevolking. GfK onderzoekt tweemaal per jaar in hoeverre de Belg beroep doet op de diensten van een tuinaannemer. Uit de verzamelde gegevens van 2008-2013 blijkt dat er steeds meer consumenten beroep doen op de diensten van de tuinaannemer, zowel voor het onderhoud als voor de aanleg van hun tuinen. In juni 2009 verklaarde 6.5% van het consumentenpanel beroep te doen op een tuinaannemer. Bijna 5 jaar later is dit percentage gestegen naar 12,7%. Nieuw is dat over het algemeen deze positieve evolutie bij alle leeftijdscategorieën wordt vastgesteld behalve bij de 65-plussers.

Aandeel onderhoud en/of aanleg blijven constant stijgen

Uit de cijfers 2013 blijkt dat er in iets minder dan de helft van de gevallen een tuinaannemer wordt ingeschakeld puur om het onderhoud van de tuin. In ruim één derde van de gevallen wordt er enkel beroep gedaan op de tuinaannemer voor de aanleg van een tuin. Iets minder dan één vijfde van het consumentenpanel vraagt een tuinaannemer voor zowel de aanleg als het onderhoud van de tuin. Gedurende de periode 2008-2014 bleven deze verhoudingen constant.

Bron: VLAM en Sierteelt & Groenvoorziening

Figuur: Evolutie 2008 - 2013 resultaten 'GfK-PanelServices' tuinaanleg