Startvergadering 2015 | Groen Groeien

Groen groeien is de vereniging voor Vlaamse tuinaannemers.
Ze verdedigt hun belangen, verenigt haar leden en zorgt voor commerciële en praktische voordelen. Word nu lid

Lid worden Ledenaanbod Login

Vragen of meer info nodig? Contacteer ons

Startvergadering 2015

Op dinsdag 20 oktober 2015 gaf voorzitter Marc Galle de aftrap van het nieuwe Groen Groeien-werkjaar. Ditmaal was Groen Groeien te gast bij Terca-Wienerberger te Kortrijk. Naast een voorstelling van het gastbedrijf kwam ook Viapass over de vloer, de officiële overheidsinstantie die de invoering van de kilometerheffing coördineert. Aansluitend was er nog een netwerkingsmoment met overheerlijke hapjes en drankjes.

Edward Claessens, woordvoerder van Viapass (www.viapass.be) kwam toelichting geven over het systeem van de kilometerheffing dat vanaf 1 april 2016 van start gaat. Deze is dan van kracht in Vlaanderen, Wallonië en Brussel voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Die vrachtwagens dienen op dat moment verplicht een functionerende On Board Unit (OBU) aan boord te hebben op alle wegen in België. Sinds 1 oktober kan men On Board Units verkrijgen.

Vrachtwagens boven de twaalf ton Maximaal Toegelaten Massa (MTM) moeten vandaag een Eurovignet betalen voor het gebruik van onze snelwegen en hoofdwegen. Of je nu veel rijdt of weinig, het vignet kost hetzelfde. Dit systeem wordt binnenkort vervangen door de km-heffing voor vrachtwagens. Het systeem zal gebaseerd zijn op satelliettechnologie en elke verreden kilometer van elke vrachtwagen registreren en belasten. Wie veel rijdt, zal dus meer betalen dan iemand die minder rijdt. De heffing wordt berekend in functie van de MTM, de Euroklasse en het wegtype. De OBU registreert welke afstand de vrachtwagen aflegt op welke weg. Het aantal verreden kilometers wordt via draadloze technologie doorgeseind aan een verwerkingscentrum, waar aan de hand van de geldende tarieven een factuur opgemaakt zal worden.

Het is het MTM van het trekkend voertuig dat bepaalt of het onder de kilometerheffing valt of niet. Indien het trekkend voertuig lager dan of gelijk aan 3,5 ton is, dan valt het niet onder de kilometerheffing, onafhankelijk van zijn sleepvermogen. Indien hoger dan 3,5 ton dan wordt de MTM van de ganse sleep berekend. Het is dus de volledige MTMS (Maximaal Toegelaten Massa van de Slepen, F3 op het inschrijvingsbewijs) dat je dient in te geven bij registratie van het voertuig. Ook de nummerplaat en de Euroklasse van het trekkend voertuig dienen ingegeven te worden bij de registratie van het voertuig voor een OBU. De enige uitzonderingen op dit moment zijn voertuigen voor essentiële overheidstaken, medische interventiediensten en voertuigen voor bosbouw, landbouw en visteelt. Vaste en mobiele controlepunten voor de kilometerheffing zullen het correcte gebruik controleren van de OBU’s bij vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

De gemakkelijkste manier om een OBU te verkrijgen, is via de ‘Road User Portal’ van Satellic, op www.satellic.be. Daar krijgt elk bedrijf toegang tot een eigen, gepersonaliseerde en beveiligde zone, waar het mogelijk is het bedrijf en zijn voertuigen te registreren, één of meerdere OBU's te bestellen, de OBU's en de voertuigen te koppelen en te ontkoppelen en alle gegevens van het bedrijf en van de voertuigen op een gemakkelijke en toegankelijke manier te beheren. Na het doorgeven van de bestelling en het betalen van een waarborg van 135 euro per toestel, worden de online bestelde OBU’s geleverd via de post.

Tekst en foto’s Jan Vancayzeele.