Auteur: Jarne Depaepe, consulent tuinaanleg

Wim combineert tuinaanleg met de teelt van snijbloemen, hoofdzakelijk Helianthus, die hij verkoopt via zijn eigen winkel, Boutique Botanique, en via collega-bloemisten of partners zoals Foodbag. “In mijn jeugd kwam ik dankzij de paardensector in contact met Hans Gerard, mijn dressuurmentor. Die bracht me veel zelfdiscipline, doorzettingsvermogen, ondernemerschap en verantwoordelijkheidszin bij. Ook tijdens mijn stage in Destelbergen leerde ik veel over het opbouwen van een eigen bedrijf en het belang van een sterk netwerk.”

Welke obstakels ben je sinds de start tegengekomen en hoe heb je deze overwonnen?

“Een van de grootste obstakels was de administratieve kant van het bedrijf. Met de groei van het bedrijf en veranderingen in technologieën, werd externe ondersteuning en digitalisering noodzakelijk. We schakelen een freelance administratief medewerker in en gebruiken Teamleader voor digitalisering en planning. Dit stelde ons in staat om efficiënter te werken en onze focus te houden op het leveren van diensten aan onze klanten.

Al onze medewerkers werken al jaren met de Teamleader app, waarin ze hun prestaties, verbruikte artikelen en gebruikte machines zelf bijhouden. Ze kunnen hier foto's delen, werkbonnen uploaden en laten aftekenen door de klant. Alles wordt automatisch in Teamleader verwerkt en geregistreerd, waarna het uiteindelijk wordt omgezet in een factuur. Binnenkort wordt de planningsmodule gelanceerd, waarmee we al onze opdrachten en projecten kunnen toewijzen aan de juiste beschikbare teamleden.”

Wim D'Hollander ©Anneke D’Hollander
Wim D'Hollander ©Anneke D’Hollander

Welke programma’s zijn voor jou onmisbaar geworden?

“Belangrijke programma's voor mij zijn Google Workspace, een samenwerkings- en productiviteitsplatform waarbij e-mail, planning en samenwerking centraal staan. WhatsApp gebruiken we voor snelle interne en externe communicatie, Braintoss voor het maken van korte notities gedurende de dag, Payroller voor het beheer van jobstudenten of flexibele banen, en Nedtrack voor voertuigtracking. Deze programma's hebben ons geholpen om onze operationele processen te stroomlijnen en onze interne communicatie te verbeteren.

Verder haal ik inspiratie uit verschillende magazines, maar ook uit podcasts zoals ‘The Untrapped podcast’ met Keith Kalfas, de 'Green industry podcast' met Paul Jamison of de Belgische ondernemers podcast. Daarnaast deel ik graag nog een leestip: 'ThePumpkin Plan' door Mike Michalowicz, waarin hij praktische strategieën deelt voor het laten groeien van een bedrijf.” 

Hoe ziet een doorsnee dag eruit op je bedrijf?

“De dag begint met het evalueren van de prestaties van de vorige dag en het bijwerken van het planbord. Daarna volgt een kort overleg met het team. Het gebruik van een visueel groot planbord helpt ons om onze werkzaamheden te organiseren en ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van de taken die moeten worden uitgevoerd in de komende twee weken.”

Robotmaaier ©Kress Germany
Robotmaaier ©Kress Germany

Welke strategieën hebben bijgedragen aan het succes en de groei van je bedrijf?

“Ons abonnementensysteem heeft aanzienlijk bijgedragen aan ons succes en onze groei. Daarbij maken we vooraf afspraken en brengen we de verwachtingen van de klant in kaart. Intern koppelen we deze aan een jaarplanning en berekenen we de totale kostprijs, die we vervolgens omzetten in een maandelijkse factuur. Dit zorgt voor een constantere cashflow voor ons bedrijf, ook in de wintermaanden.

Een tweede belangrijke strategie is het gebruik van ons uitgebreide adresboekje. We kunnen niet alle benodigde machines in eigen beheer hebben en hebben ook niet altijd de ervaring om met alle gehuurde machines te werken. We werken samen met collega's en andere dienstverleners, omdat iedereen zijn eigen specialiteit heeft. Of het nu gaat om het aanleggen van een zwemvijver, het inschakelen van een ETW'er (European Tree Worker), of het uitvoeren van groter grondwerk in een tuin, we hebben betrouwbare partners voor verschillende activiteiten.

Ons bedrijf is gespecialiseerd in tuinonderhoud, maar we zien steeds meer klanten die de voorkeur geven aan geautomatiseerd maaien boven handmatig werk. Om aan deze veranderende vraag te voldoen, hebben we een zusteronderneming opgericht die zich richt op het installeren van robotmaaiers. Als distributeur van het innovatieve merk Kress, dat voorop loopt in draadloze RTK-technologie, bieden we niet alleen onze eigen klanten maar ook collega-tuinaannemers de mogelijkheid om van deze technologie gebruik te maken.” 

Wim met medewerkers ©Shanah David
Wim met medewerkers ©Shanah David

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf en van onze branche?

“Als voorbeeld hebben wij vorig jaar voor het eerst kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om een volledige plantenborder te ontwerpen in de stijl van de tuinen van Piet Oudolf. Hiervoor werden alle parameters van het tuinontwerp correct ingevoerd, variërend van windrichtingen en gewenste bloeitijden tot de bodemanalyses. In nog geen 15 seconden tijd had ik alle instructies om de tuin aan te leggen, inclusief een uitgebreide meetstaat en informatie over bodemsupplementen, het aantal planten per vierkante meter en instructies voor de medewerkers. We konden meteen aan de slag. De laatste hand en de ervaring van de uitvoerder zullen mee het eindresultaat bepalen en een persoonlijke touch aan het geheel kunnen geven. Met de huidige ontwikkelingen in AI zal het niet lang meer duren voordat we dit ontwerp ook kunnen omzetten in beeldmateriaal en een video van de tuin. Ik kijk hier enorm naar uit.

Dankzij IoT-technologieën (internet of things) kunnen we binnenkort slimme tuinen verwachten. Deze kunnen bijvoorbeeld uitgerust zijn met geautomatiseerde irrigatiesystemen, die water geven op basis van de behoeften van planten. Maar ook geautomatiseerde apparaten voor onkruidverwijdering en snoeisystemen zullen door IoT worden aangestuurd.

Om op korte termijn de groei van ons bedrijf te ondersteunen, ben ik van plan om verder te investeren in opleiding en ontwikkeling van mijn personeel. Door te investeren in ons team kan ik de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren en ons concurrentievoordeel in onze regio vergroten."

Wat betekent je lidmaatschap van Groen Groeien voor jou?

“Groen Groeien geeft netwerkmogelijkheden: ervaringen delen, collega’s of leveranciers ontmoeten,... Dat werkt motiverend en door ervaringen te delen help je elkaar groeien. Lid zijn van een beroepsvereniging geeft een zekere back-up. Wanneer je het even niet meer weer, hoe je een bepaalde situatie kan oplossen, dan is er altijd iemand bereikbaar om jou te adviseren of door te sturen naar de juiste instanties. Dit gaat heel breed, van een geschil met een klant tot het aanwerven van een eerste personeelslid of de zoektocht naar een leverancier. 

Belangenbehartiging bij overheidsinstanties heeft al meermaals zijn nut bewezen en komt onze sector ten goede. Lid zijn van een vereniging geeft ook een bepaald vertrouwen aan de klant. Bepaalde overheidsopdrachten vereisen soms een lidmaatschap bij een beroepsvereniging. Ik verwacht dat het Groen gekleurd label in de toekomst mogelijks ook vereist wordt om aan bepaalde overheidsopdrachten te kunnen deelnemen.”